Napisał książki Pojedynek z Syberią, Przez Syberię na gapę, 1001 Obrazów Syberii, Syberia Zimowa Odyseja, Ocean Niespokojny, Na wiosłach przez Atlantyk. Stworzył wiele wystaw fotograficznych.

Pracował jako klezmer w Szwajcarii, kupował na szrocie różne części samochodowe, a gdy zmontował już sobie odpowiedni pojazd ekspedycyjny, wyruszył w podróż przez Finlandię do Rosji, by przez całą Syberię dotrzeć do Stanów Zjednoczonych i zakończyć podróż w Nowym Jorku. Tak zebrał materiał do książki Pojedynek z Syberią. W kolejną podróż syberyjską wyruszył na pontonie ze Stomilu od źródeł Leny do jej ujścia. Przeżywał niesamowite przygody, opisywał je z lekkością i dużą wiedzą. Był niezrównanym gawędziarzem.  Ekstremalna była jego zimowa wyprawa samochodem nad cieśninę Beringa, gdzie temperatury spadały poniżej -50 st. C.

Syberii poświęcił wiele publikacji, poznał ją na wylot, uznawany był za jednego z najlepszych znawców tej krainy. Jego łatwość nawiązywania kontaktów sprawiała, że miał na Syberii wielu znajomych, a gdy wpadał w tarapaty, to nawet obcy ludzie chętnie mu pomagali.

Założył fundację, która prowadziła działalność dobroczynną na rzecz rodaków, zamieszkujących Syberię, a także na rzecz ochrony dziedzictwa narodowego na Wschodzie. W polskiej wsi Wierszyna wybudował Dom Polski, gdzie mieszkańcy mogą się spotykać, gdzie urządzony został gabinet lekarski, kilka pokoi gościnnych dla osób przyjeżdżających z Polski. Zabierał polskie dzieci lub polskiego pochodzenia na wakacje do Polski. Zorganizował słynną akcję „Okulary da Syberii”.

Wymyślił a później zorganizował trzy edycje rajdu samochodowego „Transsyberia”, w tym  najdłuższy i najtrudniejszy rajd samochodowy na świecie - „Transsyberia Gigant 2004 -  Atlantyk - Pacyfik - Atlantyk”, na dystansie 30.000 km.

Odbył niezliczoną ilość eksploracyjnych wypraw, m.in. do Jakucji, Chakasji, Buriacji, na Czukotkę, Kamczatkę, w Góry Wierchojańskie, Jabłonowe, Czerskiego, Czekanowskiego, Momskie, Ałtaj,  Sajany, Chaman-Daban, Suntar-Chajata, w rejony Kołymy i polarne okolice Syberii. W 2002 r. w  Jakucji poszukiwał z sukcesem grobu Jana Czerskiego.

Również Mongolię przemierzył wielokrotnie wzdłuż i wszerz. Kochał te krainy, tam czuł się prawdziwie wolny. Z czasem zaczął organizować wyprawy komercyjne, oceniane przez uczestników jak hardcore. Sam w zaproszeniach podkreślał, że nie prowadzi biura turystycznego i nie organizuje wycieczek, ale są to wyprawy.
Nas, członków Krajowego Klubu Reportażu, też zaprosił na taką wyprawę. Ruszyliśmy z Irkucka do Listwianki, nad Bajkał a później przemierzyliśmy długą trasę syberyjską, kąpaliśmy się w Wołdze, zahaczyliśmy o Wilno i zakończyliśmy eskapadę w Gdańsku. Zdjęcia w galerii pochodzą właśnie z naszej wyprawy na Syberię (2009) oraz z sesji KKR, którą w 2006 roku Romek zorganizował w Gdańsku.

Kierował najtrudniejszą w historii motoryzacji zimową ekspedycją samochodową z Przylądka Roca w Portugalii przez Syberię, po krańce Czukotki.
W styczniu 2010 roku w centrum handlowym w Gdańsku wykonał najdłuższy koncert fortepianowy na świecie, który trwał 103 godziny i 8 sekund. Otrzymał certyfikat i trafił do Księgi Rekordów Guinnessa.

W 2013 roku łodzią wiosłową „Pianista”  próbował przepłynąć Ocean Spokojny, bez wsparcia z powietrza. Po około 700 milach ze względu na niesprzyjające warunki meteorologiczne przerwał rejs.

Na przełomie 2016/17 r. ponownie zasiadł do wioseł „Pianisty” i szczęśliwie przepłynął Atlantyk z Wysp Kanaryjskich do Wysp Karaibskich. Rejs trwał 77 dni 4 godziny 20 minut.

28 maja tego roku z lotniska Babice warszawskiego aeroklubu odbył się uroczysty start historycznego przelotu Warszawa – Tokio - Warszawa samolotem An-2, upamiętniający wyczyn Bolesława Orlińskiego w 1926 roku na tej samej trasie. „Antek” z początku lat 70. był ruiną, kiedy nam go pokazywał w toruńskim aeroklubie. Powiedział: - Wyremontuję go i polecę. I poleciał.

Jest laureatem prestiżowej nagrody „Kolosa”, w 1999 roku otrzymał tytuł Podróżnika Roku. Prezydent Paweł Adamowicz uhonorował go  Nagrodą Prezydenta Miasta Gdańska w Dziedzinie Kultury.

Dorota Frątczak
Fot. Dorota Frątczak

  • 0101
  • 0202
  • 0303
  • 0404
  • 0505
  • 0606
  • 0707
  • 0808
  • 0909
  • 1010